Koulukiusaamisen kaksi osapuolta
Koulukiusaamisella
tarkoitetaan yleisesti koulussa tai jossakin muussa oppilaitoksessa tapahtuvaa
fyysistä tai henkistä väkivaltaa. Kiusaamisen tarkoituksena on tarkoituksellisesti
vahingoittaa toista henkilöä. Kiusaamista voi tapahtua myös ajattelemattomuuden
johdosta. Koulukiusaaminen on joko yksilöiden välistä tai yhteisöllistä
kiusaamista. Tavallisin koulukiusaamisen muoto on oppilaiden välistä verbaalia
härnäämistä, joka voi myös eskaloitua fyysiseen kiusaamiseen asti. Fyysistä
kiusaamista on esimerkiksi nipistely, töniminen tai lumipallojen heitteleminen.
Koulukiusaamisessa
on aina kaksi osapuolta, kiusaaja sekä kiusattu. Mikäli kiusaajia on useampia,
on heillä yleensä esimerkkiä näyttävä ”johtaja” kaveriporukan sisällä. Kiusaajien
motiiveina toimivat huono itsetunto, näyttämisen tarve sekä joskus myös
psyykkiset ongelmat. Koulukiusattu voi joutua tähtäimeen esimerkiksi
liikalihavuuden, anatomisen poikkeavuuden, etnisen taustan, perheolosuhteiden,
hiljaisuuden, pikkuvanhuuden tai hyvän koulumenestyksen takia.
Poikien ja
tyttöjen tavat koulukiusaamisessa poikkeavat merkittävästi toisistaan. Pojat
ovat kiusaajina paljon yksinkertaisempia, sillä he suosivat fyysistä sekä
verbaalia suoraa kiusaamista peittelemättä sitä. Vastaavasti taas tytöt kiusaavat
useimmiten epäsuorasti. Tätä on muun muassa selän takana puhuminen,
ulkopuolelle jättäminen ja sosiaalisessa mediassa häiriköinti. Tyttöjen
kiusaaminen voikin olla opettajille vaikeammin havaittavaa.
Esimerkkikertomuksia
koulukiusaamisesta
Esimerkit
perustuvat tositapahtumiin, jonka vuoksi henkilöiden nimet sekä paikat ovat
muutettuja.
”Poika
nimeltä Päivi – En tiennyt oonko Romeo vai Julia”
Virtain
koulun yläastetta kävi aikoinaan eräs poika nimeltään Pekka. Hän tunsi olevansa
tyttö pojan vartalossa ja yläkouluun siirtyessään vaihtoi kutsumanimekseen
Päivin. omasi ilmeisesti psyykkisen ongelman, jonka seurauksena hän koki
olevansa tyttö, eikä missään tapauksessa hyväksynyt olevansa todellisuudessa
poika. Alakoulun Pekka ei ollut saanut mitenkään erityistä huomiota muilta
oppilailta, mutta yläkouluun tultaessa tilanne muuttui. Hänet suljettiin ulos
kaveriporukoista ja alettiin järjestelmällisesti kiusata. Kuraattori ja
opettajat pyrkivät puhumalla selvittää tilannetta kiusaajien kanssa, mutta
pitkälti tuloksetta ja kiusaaminen jatkui pitkään. Onneksi Pekka oli sinut
itsensä kanssa ja ainakin ulkoisesti kesti hyvin kiusaamista.
Lukiossa
erilaisuus oli hyväksytympää ja kanssaopiskelijat kypsempiä, joten Pekan
tilanne parani. Lopulta hän valmistui yliopistosta oikeustieteiden maisteriksi.
Kiusaajien opinpolku ei ollut yhtä hohdokas. Vaikka Pekka selvisi
koulukiusaamisesta ja menestyi myöhemmässä elämässään, olisi tilanne voinut
päättyä huonostikin. Erilaisuus, kuten muutkaan syyt eivät ole hyväksyttäviä
motiiveja kiusaamiselle ja yläkoulun henkilökunnan olisikin pitänyt puuttua
tilanteeseen tarmokkaammin.
”Hikke,
Hikari Sakari”
Sakari oli alakoulussa opinnoissaan hyvin menestyvä poika, joka keräsikin
useimmiten kevätjuhlien stipendit nimiinsä. Yläkouluun siirryttäessä muut
oppilaat huomasivat hänen keskitasoa paremman menestymisensä kokeissa.
Koulumenestys aiheutti muissa katkeruutta ja kateutta. Omaa itsetuntoa
pyrittiin pönkittämään leimaamalla menestyjät erilaisiksi, sekä hyljeksimällä
ja nimittelemällä heitä. Sakari saikin lisänimikseen Hikari Sakari. Nimittely
levisi pian oman luokan sisältä koko koulun laajuiseksi. Sakarin kaveritkin
alkoivat vältellä häntä peläten leimautuvansa itsekin. Koulussa kukaan ei
puuttunut kiusaamiseen, kunnes Sakari pyrki arvosanojaan huonontamalla päästä
liikanimestään eroon. Tämä herätti opettajien ja Sakarin vanhempien huomion.
Opettajat alkoivat selvittämään tilannetta keskustelemalla Sakarin, sekä muiden
oppilaiden kanssa. Pahimmat kiusaajat jatkoivat selvittelyä koulukuraattorin
kanssa. Motiiviksi oppilaat sanoivat kateuden Sakarin koulumenestyksestä.
Asioihin puuttumalla ja niistä keskustelemalla tilanne laukesi ja Sakarin
kiusaaminen väheni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti