Leikkejä

Leikin merkitys lapselle on kiistaton: sosiaalinen kyvykkyys, tunnesäätely, kognitiiviset taidot ja kehonhallinta työstyvät. Leikkiessä kehittyvät kieli, syy-seuraus ajattelu, joustava yhdisteleminen, luova ajattelu, assosiatiivisuus, ongelmanratkaisutaito ja kyky erottaa ulkoinen todellisuus leikistä. Leikki voi parantaa lapsen luottamusta itseensä ja omiin kykyihinsä. Leikki opettaa ymmärtämään myös sosiaalista vuorovaikutusta, moraalia ja arvoja sekä vastaanottamaan empatiaa toisilta leikkijöiltä.
Tutustumis- ja vuorovaikutusleikkien tarkoituksena on saada ryhmän jäsenet tutustumaan toisiinsa. Näiden leikkien avulla voidaan lähestyä uusia asioita, joihin ryhmän on tarkoitus paneutua. Leikit vahvistavat ryhmän yhteishenkeä, poistavat pelkoja ja auttavat keräämään rohkeutta.

Ameeba/ Evoluutiopeli
Pelissä on neljä erilaista roolia: AMEEBA (tehdään uintiliikettä käsillä, samalla hokien ameeba ameeba...), TORAKKA (heilutellaan pään päällä molempia etu-ja keskisormia, ikään kuin tuntosarvina ja äännellään tsikitsikitsiki...), JÄNIS(tehdään suorista käsistä isot jäniksenkorvat pään päälle ja heilutellaan niitä edes takaisin vastakkaisiin suuntiin ja äännellään samalla fläpätifläpätifläpäti...) ja GORILLA (taotaan nyrkeillä rintaan ja huudetaan suu auki, että öööööö...)Pelin juoni on se, että kaikki aloittavat liikkumaan tilassa olemalla ameeboja. Kun vastaan tulee toinen ameeba, niin jäädään pelaamaan kivi- sakset -paperia. Se kumpi voittaa saa siirtyä seuraavalle tasolle eli torakaksi, häviäjäjää ameebaksi ja lähtee etsimään seuraavaa ameebaa, jonka kanssa kilpailla. Kilpailla saa vain samalla tasolla olevan kanssa. Voittaja siirtyy seuraavalle tasolle ja häviäjä tipahtaa alemmalle tasolle, esim. jos on onnistunut pääsemään jänikseksi ja häviää kamppailussa toiselle jänikselle, niin joutuu taas evoluutiotasolla alemmaksi eli torakaksi. Peli kulkee siis ameebasta, torakkaan, jänikseen ja lopulta gorillaan. Gorilla-kamppailun voittaja pääsee evoluution ylimmälle tasolle eli ihmiseksi ja lopettaa pelaamisen. Pelin lopussa jäljellä pitäisi olla yksi jokaista eri lajiketta eli tasoa, eivätkä ne voi kilpailla keskenään. Näinhän se evoluutio menee..



Tässä leikissä korostetaan yhteistyön harjoittelua. Tavoitteena on pitää ilmapallot ilmassa siten, että kukin saa koskettaa palloa vain kahdesti kerrallaan. Tämän jälkeen jonkun muun on tultava hätiin, jotta pallo pysyy ilmassa. Jos pallo putoaa, siitä voidaan laittaa merkintä taululle/paperiin. Leikki päättyy, kun merkintöjä on tullut esim. viisi. (Lukumäärästä voidaan sopia.)
Kosketusten ja ilmapallojen määrää voidaan vaihdella sen mukaan, halutaanko lisätä vaikeusastetta. Aluksi kannattaa aloittaa niin, että ilmapalloja on puolet oppilaiden määrästä. Esim. jos ryhmässä on kuusi lasta, kolme ilmapalloa on riittävä määrä. Haastetta tehtävään voi lisätä myös niin, että ryhmäläisiä kehotetaan käyttämään ääntä vain kuiskaten.

Johdanto: hyvät ominaisuudet ovat meidän aarteitamme. Nämä aarteet kulkevat mukanamme aina ja kaikkialla, jos vain itse haluamme. Näistä aarteista on eniten iloa ja ne ovat arvokkaimpia silloin, kun jaamme ne toisten kanssa. Eli kun harjoittelemme hyviä ominaisuuksiamme.
Leikki: Täytä esim tyynyliina erilaisilla esineillä, joita tunnustelemalla tunnistetaan joko pussin päältä tai käsi pussin sisään laittaen. Yksi esineistä nimetään etukäteen ja se on aarre, joka yritetään tunnistaa. Pussi voidaan täyttää myös makaroneilla ja sitten niiden joukkoon sekoitetaan "timantteja", joita yritetään löytää.

Yhtä köyttä
Ryhmän koko voi olla noin 2 – 20 lasta. Tarvikkeiksi tarvitaan paria kohden 1 m köyttä/narua, jonka kummassakin päässä on solmu. Parit ottavat saman köyden päistä kiinni, niin että he katsovat samaan suuntaan. Köysipari liikkuu ympäri huonetta tutkien, mitä liikkeitä he voivat tehdä irrottamatta köydestä. Ohjaaja antaa heille konkreettisia tehtäviä:
·        Kävelkää huoneessa nostaen ja laskien käsivarsianne
·        Asettukaa makuulle ja nouskaa ylös.
·        Yrittäkää yksitellen astua köyden yli.
·        Yrittäkää yhdessä astua köyden yli.
·        Vaihtakaa paikkoja irrottamatta kättä.
·        Muodostakaa vartaloillanne narua apuna käyttäen kirjaimet O, H, A, Y
Keksikää yhdessä lisää komentoja. Vaikeutta leikkiin saadaan, jos ryhmissä on kolme henkilöä kahden köyden kanssa.

Keksijät
Ryhmän koko voi olla kuudesta ylöspäin. Tarvikkeiksi tarvitset paperilappuja ja kyniä. Puhutaan ensin muutama sana vanhoista keksinnöistä (höyrykoneesta, kuumailmapallosta tms.).Ryhmät tai parit keksivät erilaisia hassuja koneita, esim. purukumikone, laihdutuskone, synttärikakkukone. Kirjoitetaan ideat lapuille ja arvotaan jokaiselle ryhmälle yksi kone.  Ryhmä saa  5  minuuttia  aikaa  kehittää  esityksen  koneesta.  Yksi ryhmäläisistä valmistautuu esittelemään koneentoimintaa, muiden ryhmäläisen on oltava osa konetta.

Eläintarha
Ohjaaja pyytää jokaista hakemaan oman paikkansa käytettävissä olevasta tilasta. Tarkoitus on että ryhmä hajaantuu vähän erilleen toisistaan leikin aluksi. Kun jokainen on paikallaan, ohjaaja kuiskaa jokaiselle oman eläimen nimen (saman eläimen vähintään kahdelle). Kun kaikki ovat kuulleet oman eläimensä, lähdetään liikkumaan ja ääntelemään ko. eläimen tavoin ja etsimään ”lajitoveria”. Kun eläimet ovat omissa ryhmissään, voidaan leikkiä jatkaa niin, että kukin ryhmä saa kertoa, mikä heidän eläimessään on parasta.

Ketjuloru
Yksi leikkijöistä aloittaa sanomalla, että hän on jokin tai joku, joka etsii tärkeää asiaa. Esim. ”Olen balettitanssija ja etsin tanssikenkääni.” Seuraava jatkaa: ”Olen tanssikenkä ja etsin jalkaa”. Kolmas jatkaa: ”Olen jalka ja etsin jalkapalloa.” Näin jatketaan. Jos joku ei keksi sopivaa sanaa, voivat kaikki pohtia sitä yhdessä.

Kotipesä
Ohjaaja määrittää tilasta paikkoja, jotka ovat kotipesiä. Ryhmän koon huomioon ottaen, pesiä tulisi alkuun olla sen verran, että jokaiselle parille olisi oma pesä. Ryhmä liikkuu vapaasti tilassa esimerkiksi musiikin tahtiin. Musiikin loppuessa jokaisen pitää päästä pesään mahdollisimman nopeasti. Vähitellen ohjaaja käy vähentämässä pesien lukumäärää, kunnes lopulta jäljellä on vain yksi pieni pesä, johon koko ryhmän tulee ahtautua. Variaationa leikistä pesät voi rakentaa tilan mahdollisuuksia mukaan esim. niin, että ne ovat korkealla, tuoleilla, pöydän alla jne. Koko ryhmän tulee auttaa saamaan kaikki jäsenet mahtumaan samaan pesään, ketään ei saa jättää pesän ulkopuolelle.

Sähkösanoma
Leikkijät asettuvat jonoon kyljittäin, käsistä kiinni pitäen. Ensimmäinen lähettää kädenpuristusviestin seuraavalle jne. Kun viesti saavuttaa jonossa viimeisenä olevan hän irrottaa käsiotteen, juoksee jonon ensimmäiseksi ja lähettää uuden viestin jne. Leikki päättyy, kun ollaan alkuperäisessä järjestyksessä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti