Leikin merkitys lapselle on
kiistaton: sosiaalinen kyvykkyys, tunnesäätely, kognitiiviset taidot ja
kehonhallinta työstyvät. Leikkiessä kehittyvät kieli, syy-seuraus ajattelu,
joustava yhdisteleminen, luova ajattelu, assosiatiivisuus, ongelmanratkaisutaito
ja kyky erottaa ulkoinen todellisuus leikistä. Leikki voi parantaa lapsen
luottamusta itseensä ja omiin kykyihinsä. Leikki opettaa ymmärtämään myös
sosiaalista vuorovaikutusta, moraalia ja arvoja sekä vastaanottamaan empatiaa
toisilta leikkijöiltä.
Tutustumis- ja
vuorovaikutusleikkien tarkoituksena on saada ryhmän jäsenet tutustumaan
toisiinsa. Näiden leikkien avulla voidaan lähestyä uusia asioita, joihin ryhmän
on tarkoitus paneutua. Leikit vahvistavat ryhmän yhteishenkeä, poistavat pelkoja
ja auttavat keräämään rohkeutta.
Ameeba/
Evoluutiopeli
Pelissä on neljä erilaista
roolia: AMEEBA (tehdään uintiliikettä käsillä, samalla hokien ameeba
ameeba...), TORAKKA (heilutellaan pään päällä molempia etu-ja keskisormia,
ikään kuin tuntosarvina ja äännellään tsikitsikitsiki...), JÄNIS(tehdään
suorista käsistä isot jäniksenkorvat pään päälle ja heilutellaan niitä edes
takaisin vastakkaisiin suuntiin ja äännellään samalla fläpätifläpätifläpäti...)
ja GORILLA (taotaan nyrkeillä rintaan ja huudetaan suu auki, että öööööö...)Pelin
juoni on se, että kaikki aloittavat liikkumaan tilassa olemalla ameeboja. Kun
vastaan tulee toinen ameeba, niin jäädään pelaamaan kivi- sakset -paperia. Se
kumpi voittaa saa siirtyä seuraavalle tasolle eli torakaksi, häviäjäjää
ameebaksi ja lähtee etsimään seuraavaa ameebaa, jonka kanssa kilpailla. Kilpailla
saa vain samalla tasolla olevan kanssa. Voittaja siirtyy seuraavalle tasolle ja
häviäjä tipahtaa alemmalle tasolle, esim. jos on onnistunut pääsemään
jänikseksi ja häviää kamppailussa toiselle jänikselle, niin joutuu taas
evoluutiotasolla alemmaksi eli torakaksi. Peli kulkee siis ameebasta,
torakkaan, jänikseen ja lopulta gorillaan. Gorilla-kamppailun voittaja pääsee
evoluution ylimmälle tasolle eli ihmiseksi ja lopettaa pelaamisen. Pelin
lopussa jäljellä pitäisi olla yksi jokaista eri lajiketta eli tasoa, eivätkä ne
voi kilpailla keskenään. Näinhän se evoluutio menee..
Tässä
leikissä korostetaan yhteistyön harjoittelua. Tavoitteena on pitää ilmapallot
ilmassa siten, että kukin saa koskettaa palloa vain kahdesti kerrallaan. Tämän
jälkeen jonkun muun on tultava hätiin, jotta pallo pysyy ilmassa. Jos pallo
putoaa, siitä voidaan laittaa merkintä taululle/paperiin. Leikki päättyy, kun
merkintöjä on tullut esim. viisi. (Lukumäärästä voidaan sopia.)
Kosketusten ja ilmapallojen määrää voidaan vaihdella sen mukaan, halutaanko
lisätä vaikeusastetta. Aluksi kannattaa aloittaa niin, että ilmapalloja on
puolet oppilaiden määrästä. Esim. jos ryhmässä on kuusi lasta, kolme ilmapalloa
on riittävä määrä. Haastetta tehtävään voi lisätä myös niin, että ryhmäläisiä
kehotetaan käyttämään ääntä vain kuiskaten.
Johdanto:
hyvät ominaisuudet ovat meidän aarteitamme. Nämä aarteet kulkevat mukanamme
aina ja kaikkialla, jos vain itse haluamme. Näistä aarteista on eniten iloa ja
ne ovat arvokkaimpia silloin, kun jaamme ne toisten kanssa. Eli kun
harjoittelemme hyviä ominaisuuksiamme.
Leikki: Täytä esim tyynyliina erilaisilla esineillä, joita tunnustelemalla
tunnistetaan joko pussin päältä tai käsi pussin sisään laittaen. Yksi esineistä
nimetään etukäteen ja se on aarre, joka yritetään tunnistaa. Pussi voidaan
täyttää myös makaroneilla ja sitten niiden joukkoon sekoitetaan
"timantteja", joita yritetään löytää.
Yhtä köyttä
Ryhmän koko
voi olla noin 2 – 20 lasta. Tarvikkeiksi tarvitaan paria kohden 1 m
köyttä/narua, jonka kummassakin päässä on solmu. Parit ottavat saman köyden
päistä kiinni, niin että he katsovat samaan suuntaan. Köysipari liikkuu ympäri
huonetta tutkien, mitä liikkeitä he voivat tehdä irrottamatta köydestä. Ohjaaja
antaa heille konkreettisia tehtäviä:
·
Kävelkää huoneessa nostaen ja laskien käsivarsianne
·
Asettukaa makuulle ja nouskaa ylös.
·
Yrittäkää yksitellen astua köyden yli.
·
Yrittäkää yhdessä astua köyden yli.
·
Vaihtakaa paikkoja irrottamatta kättä.
·
Muodostakaa vartaloillanne narua apuna käyttäen
kirjaimet O, H, A, Y
Keksikää
yhdessä lisää komentoja. Vaikeutta leikkiin saadaan, jos ryhmissä on kolme
henkilöä kahden köyden kanssa.
Keksijät
Ryhmän koko voi olla kuudesta
ylöspäin. Tarvikkeiksi tarvitset paperilappuja ja kyniä. Puhutaan ensin muutama
sana vanhoista keksinnöistä (höyrykoneesta, kuumailmapallosta tms.).Ryhmät tai
parit keksivät erilaisia hassuja koneita, esim. purukumikone, laihdutuskone, synttärikakkukone.
Kirjoitetaan ideat lapuille ja arvotaan jokaiselle ryhmälle yksi kone. Ryhmä saa
5 minuuttia aikaa
kehittää esityksen koneesta.
Yksi ryhmäläisistä valmistautuu esittelemään koneentoimintaa, muiden
ryhmäläisen on oltava osa konetta.
Eläintarha
Ohjaaja
pyytää jokaista hakemaan oman paikkansa käytettävissä olevasta tilasta.
Tarkoitus on että ryhmä hajaantuu vähän erilleen toisistaan leikin aluksi. Kun
jokainen on paikallaan, ohjaaja kuiskaa jokaiselle oman eläimen nimen (saman
eläimen vähintään kahdelle). Kun kaikki ovat kuulleet oman eläimensä, lähdetään
liikkumaan ja ääntelemään ko. eläimen tavoin ja etsimään ”lajitoveria”. Kun
eläimet ovat omissa ryhmissään, voidaan leikkiä jatkaa niin, että kukin ryhmä
saa kertoa, mikä heidän eläimessään on parasta.
Ketjuloru
Yksi
leikkijöistä aloittaa sanomalla, että hän on jokin tai joku, joka etsii tärkeää
asiaa. Esim. ”Olen balettitanssija ja etsin tanssikenkääni.” Seuraava jatkaa:
”Olen tanssikenkä ja etsin jalkaa”. Kolmas jatkaa: ”Olen jalka ja etsin
jalkapalloa.” Näin jatketaan. Jos joku ei keksi sopivaa sanaa, voivat kaikki
pohtia sitä yhdessä.
Kotipesä
Ohjaaja määrittää
tilasta paikkoja, jotka ovat kotipesiä. Ryhmän koon huomioon ottaen, pesiä
tulisi alkuun olla sen verran, että jokaiselle parille olisi oma pesä. Ryhmä liikkuu
vapaasti tilassa esimerkiksi musiikin tahtiin. Musiikin loppuessa jokaisen
pitää päästä pesään mahdollisimman nopeasti. Vähitellen ohjaaja käy vähentämässä
pesien lukumäärää, kunnes lopulta jäljellä on vain yksi pieni pesä, johon koko
ryhmän tulee ahtautua. Variaationa leikistä pesät voi rakentaa tilan
mahdollisuuksia mukaan esim. niin, että ne ovat korkealla, tuoleilla, pöydän
alla jne. Koko ryhmän tulee auttaa saamaan kaikki jäsenet mahtumaan samaan
pesään, ketään ei saa jättää pesän ulkopuolelle.
Sähkösanoma
Leikkijät asettuvat jonoon
kyljittäin, käsistä kiinni pitäen. Ensimmäinen lähettää kädenpuristusviestin
seuraavalle jne. Kun viesti saavuttaa jonossa viimeisenä olevan hän irrottaa
käsiotteen, juoksee jonon ensimmäiseksi ja lähettää uuden viestin jne. Leikki
päättyy, kun ollaan alkuperäisessä järjestyksessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti