Lapsen sosiaaliset taidot ja suhteet
Estääksemme lasten syrjäytymistä, täytyy heidän sosiaaliset taitonsa huomioida heti kerhoa aloittaessa. Sosiaalisten taitojensa avulla lapset solmivat sosiaalisia suhteita koko loppuelämänsä ajan. Sosiaaliset taidot hioutuvat yhteisissä peleissä ja leikeissä, eikä ristiriitatilanteilta voida välttyä, koska jokaisella lapsella on erilainen taustansa. Osa lapsista on käynyt päiväkodissa tai kerhoissa jo ennen kouluikää ja silloin aloitettavia kerhoja. Näillä lapsilla on usein jo valmiiksi vahvemmat sosiaaliset taidot kuin heillä, jotka eivät ole päässeet luomaan sosiaalisia suhteita varhaislapsuudessaan.
Luodakseen sosiaalisia suhteita ja kehittääkseen sosiaalisia taitoja lapsi tarvitsee tukea aikuiselta eli sinulta, kerhon vetäjältä. Kerhoissakin voi huomata, kuinka lapset alkavat muodostaa erilaisia ryhmiä. Lapset tarvitsevat tukea sekä näiden ryhmien sisällä että välillä. Syrjäytymistä ehkäistään niin, ettei kukaan lapsista jää ulkopuolelle. Sosiaalisten taitojen harjoittelemiseen ja sosiaalisten suhteiden luomiseen lasten kanssa ovat hyviä erilaiset tutustumispelit ja –leikit. Seuraavassa linkissä on muutamia vinkkejä: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/lasten_leikit/tutustumisleikit/.
Kun huomaamme, että jollakin lapsella on ongelmia sosiaalisten suhteiden luomisessa tai sosiaalisten taitojen kehittymisessä, meidän täytyy suhtautua asiaan vakavasti. Sosiaalisia taitoja, kuten empatiaa, sympatiaa ja hienotunteisuutta voidaan harjoitella kerhossakin. Lapsia usein opetetaan kertomaan itsestään, mutta myös toisten kuuntelemisen taito on tärkeä taito hallita ja sen opettamista myös kerhoissa täytyisi tehostaa. Keskusteleminen, kohteliaisuudet tai avun pyytäminen ei tule jokaiselta luonnostaan vaan toiset tarvitsevat siihen enemmän tukea kuin toiset. Kerhoissa voidaan harjoitella helposti ainakin Kiitos ja Anteeksi, jotka ovat lähes tärkeimmät meidän jokapäiväisistä sosiaalisista taidoistamme.
Jokaisesta hiljaisesta ja rauhallisesta lapsesta emme saa kasvatettua ulospäinsuuntautunutta ja vilkasta lasta, mutta jokainen on yksilönä ainutlaatuinen ja tärkeä. Jokaisella on omat sosiaaliset taitonsa ja näiden taitojen pohjalta osataan myös solmia sosiaalisia suhteita. Myös niillä hiljaisemmilla lapsilla voi olla hyvät sosiaaliset suhteet, niitä vain luodaan eri tavoin. Ei kannata olla huolestunut hiljaisuudesta, sen sijaan tarkkaile lapsen identiteetin kehittymistä ja itsetuntoa, niistä voidaan huomata hälyttäviä merkkejä, joihin kerhoissakin voidaan vaikuttaa.
Syrjäytymisen ehkäiseminen kouluiässä (myös kerhoissa) on tärkeää tulevaisuuden syrjäytymisvaaran kannalta. Tulevaisuuden syrjäytyneet nuoret eivät välttämättä pysty rakentamaan tukiverkostoa koulujen loppumisen jälkeen. Heidän työttömyysprosenttinsa ovat myös suuret. Jos mitenkään pystymme vaikuttamaan tähän jo varhaisessa vaiheessa koulu- ja kerhoiässä, ehkä tulevaisuudessa on vähemmän syrjäytyneitä nuoria.
LÄHTEET:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti